Η προστασία των Λιπασμάτων θα είναι μόνο η αρχή

Η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή βάζει φρένο σε καταστροφικές αντιπεριβαλλοντικές πολιτικές του παρελθόντος, προασπίζοντας πρώτα την επίμαχη έκταση στη Δραπετσώνα και κατ’ επέκταση όλες τις περιοχές που πλήττονται από το Ρυθμιστικό Σχέδιο του 2014 | EUROKINISSI/ Β. ΦΙΛΗΣ

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα

Από τα Λιπάσματα της Δραπετσώνας ξεκινά το «ξήλωμα» των αντιπεριβαλλοντικών σχεδιασμών του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αττικής, που θεσπίστηκε στα τέλη του 2014. Με τροπολογία της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή και αποτελεί το πρώτο δείγμα θετικής γραφής της νέας κυβέρνησης, ακυρώνονται οι βιομηχανικές και μεταποιητικές χρήσεις που είχαν θεσπιστεί με τον νόμο 4277/2014, ενώ προβλέπεται η ανάπλαση της έκτασης των περίπου 640 στρεμμάτων με τη δημιουργία χώρων πρασίνου και αναψυχής και την ανάδειξη των μνημείων της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα.
Οι φορείς του Πειραιά έχουν χαρακτηρίσει αυτή την έκταση «ναυαρχίδα» της μελλοντικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, καθώς διαθέτει παράκτιο μέτωπο συνολικού μήκους 3 χλμ., ανάλογο με αυτό του Ελληνικού. Αναπτύσσεται από την άκρη του επιβατικού λιμανιού του Πειραιά και στα δυτικά φτάνει ώς την έκταση της ΕΥΔΑΠ στον Ακροκέραμο. Η βόρεια πλευρά της «ακουμπά» σε δύο οικιστικές περιοχές της Δραπετσώνας (Λιπάσματα και Τσιμεντάδικο) και μία του Κερατσινίου (Χαραυγή), ενώ στη νότια ζώνη διέρχεται η λεωφόρος ΟΛΠ.
Λονδρέζικο... όνειρο
Το Δημόσιο διαθέτει το 34% της επιφάνειας, ενώ το μεγαλύτερο μέρος ανήκει σε ιδιώτες και στις 21 Ιανουαρίου 2015, μόλις τρεις ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, είχε δοθεί από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Μανιάτη άδεια λειτουργίας εγκαταστάσεων επεξεργασίας, αποθήκευσης και διακίνησης καυσίμων! Οι βιομηχανικές υποδομές υψηλής όχλησης είχαν χωροθετηθεί σε απόσταση μόλις 75 μέτρων από σχολεία, σπίτια και γήπεδα, κατά παράβαση των κανόνων ασφαλείας. Παλιότερα είχαν ανακοινωθεί μεγαλόπνοα σχέδια για εγκαταστάσεις αγώνων Φόρμουλα 1, ακόμα και για πειραϊκό City κατά τα πρότυπα του οικονομικού κέντρου του Λονδίνου.
Οι αγώνες για την απομάκρυνση του ρυπογόνου εργοστασίου των Λιπασμάτων είχαν ξεκινήσει το 1992 και χρειάστηκε να περάσουν άλλα 13 χρόνια για να κατεδαφιστεί. Στην ίδια ενότητα υπάρχουν μοναδικά δείγματα της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής των αρχών του 20ού αιώνα, όπως τα κτίρια της Υαλουργίας, του Ηλεκτρικού Σταθμού, του Ινστιτούτου Κανελλόπουλου, ο Υδατόπυργος και τα ιστορικά Σφαγεία, ενώ προς την πλευρά της παραλίας βρίσκεται αρχαίο λιμάνι.
Με την τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος:
■ Θεσπίζεται πόλος υπερτοπικής εμβέλειας για την αναβάθμιση του δυτικού Πειραιά, ο οποίος θα περιλαμβάνει χρήσεις πολιτισμού, εκπαίδευσης, υγείας, αθλητισμού, πρασίνου και αναψυχής, που θα έχουν σχέση με τους γειτονικούς οικισμούς και δεν θα λειτουργούν επιβαρυντικά για το θαλάσσιο μέτωπο. Καταργούνται οι προβλεπόμενες χρήσεις βιομηχανίας, βιοτεχνίας, υπηρεσιών και μεταποίησης που περιλαμβάνονται στο ισχύον Ρυθμιστικό.
■ Εξασφαλίζονται σημαντικοί αδόμητοι χώροι, που θα ενοποιηθούν για τη δημιουργία πάρκου. Η σχετική έκταση θα εξασφαλιστεί με εισφορές σε γη από τις ιδιωτικές εκτάσεις που θα αξιοποιηθούν. Προβλέπεται ανώτερος συντελεστής δόμησης 0,15, που στην πράξη μπορεί να είναι μικρότερος, αφού προβλέπεται ότι θα οριστικοποιηθεί από την πολεοδομική μελέτη και θα συμπεριλαμβάνει όλα τα υπάρχοντα κτίσματα. Στην καταργούμενη διάταξη δεν υπήρχε πλαφόν για την προβλεπόμενη δόμηση. Να σημειωθεί ότι το 2010 η Εθνική Τράπεζα, που διαθέτει ιδιοκτησία στην περιοχή, ζητούσε συντελεστή 0,6, που θα οδηγούσε σε δόμηση 247.000 τετραγωνικών, επιφάνεια που αντιστοιχεί σε περισσότερα από τέσσερα mall!
 Διατηρείται το καθεστώς προστασίας των μνημείων της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής, στα οποία επιτρέπεται να φιλοξενηθούν δραστηριότητες που συνδέονται με την ιστορικότητα των χώρων, τον πολιτισμό και της παραδόσεις της περιοχής.
■ Εντάσσεται σε πολεοδομικό σχέδιο τμήμα της έκτασης με όρους που θα καθοριστούν από ειδική μελέτη. Θα εξασφαλιστεί η σύνδεση με το κέντρο του Πειραιά με γραμμή τραμ, καθώς και η λεωφορειακή σύνδεση με τη γύρω οικιστική ζώνη.
Σύμφωνη η Περιφέρεια
Η πρόταση, που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς Π. Λαφαζάνη και Γ. Τσιρώνη, έχει τη σύμφωνη γνώμη του αντιπεριφερειάρχη Αττικής Γ. Γαβρίλη και των πολιτών Κερατσινίου-Δραπετσώνας, όπως εκφράζεται στην υπ’ αριθμόν 70/2015 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Κοινή είναι και η στάση των πέντε δήμων του Πειραιά.
«Οι πολίτες των πιο υποβαθμισμένων ίσως περιοχών του Λεκανοπεδίου αποκτούν πραγματική πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο και ανακτούν μια εξαιρετικού κάλλους παραθαλάσσια περιοχή», αναφέρει σε δήλωσή του ο Παναγιώτης Λαφαζάνης και διαβεβαιώνει ότι «ο Πειραιάς αλλάζει σελίδα».
«Θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδίου που θα εφαρμοστεί κατά στάδια», επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας. Θεωρεί ότι η ανάπλαση μπορεί να ξεκινήσει άμεσα από τα οικόπεδα των Λιπασμάτων και του δήμου, καθώς και την έκταση του ΟΛΠ, που αντιπροσωπεύουν το 50% του συνολικού χώρου.
Πηγη www.efsyn.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στον βούρκο χωρίς αναπνευστήρα

«Ο βασιλιάς είναι γυμνός» -εντός και εκτός της χώρας. Θα επιβιώσει των εκλογών του 2020 ο Μητσοτάκης;

Συνταγή εμφυλίου στα ΑΕΙ