Δευτέρα, 15 Αυγούστου 2016

Αναγνώριση συναισθήματος

Μάτι στον γαλαξία

Την Πρωτοχρονιά που μας πέρασε, μου 'λαχε, όχι το φλουρί (πού τέτοια τύχη - πάντα στην αδερφή μου πέφτει), αλλά ο κλήρος να «διακοσμήσω» τη βασιλόπιτα.
Λες και δεν το ξέρουν πως αν και φυσικός, με τον χρόνο και τον χώρο καθόλου καλά δεν τα πάω.
Ποτέ συνεπής στα ραντεβού μου, πάντα με μώλωπες γιατί σκουντουφλάω σε κάθε γωνία.
Παίρνω κι εγώ τα μύγδαλα (άλλη έμπνευση κι αυτή) να γράψω την καινούργια χρονιά πάνω στην πίτα.
Και γράφω. 2061. Και την πάω στο τραπέζι, για να βρω μια ντουζίνα γουρλωμένα μάτια να με κοιτάζουν. «Σαν τον Οργουελ κι εσύ» μου λένε.
Μήτε και κατάλαβα... Πήρα όμως απόφαση αυτή να είναι η τελευταία φορά που θα τα βάλω με τις ημερομηνίες. Μέχρι σήμερα.
Ο Τζορτζ Οργουελ, καλά να είναι εκεί που είναι, τα 'κανε όπως τα 'κανε, τα 'γραψε όπως τα 'γραψε και τα άφησε σε εμάς που μείναμε οπίσω να βγάλουμε άκρη.
Το τελευταίο του έργο, το ξακουστό μυθιστόρημα «1984», δεν ήταν παρά ένας αναριθμητισμός του έτους συγγραφής του.
Το 1948 το έγραψε ο τρισμέγιστος, εξ ου και το αστειάκι των φίλων με τη βασιλόπιτα.
Ο Οργουελ περιγράφει την ιστορία ενός ανθρώπου, του Γουίνστον Σμιθ, στον εφιαλτικό κόσμο μιας φανταστικής χώρας, της Ωκεανίας, που βρίσκεται κάτω από ένα δυστοπικό απολυταρχικό καθεστώς.
Ολοι οι κάτοικοι είναι υπό συνεχή παρακολούθηση. Ο δυνάστης τους, ο αόρατος αυτός πολιτικός ηγέτης της φανταστικής αυτής χώρας, ονομάστηκε από τον Οργουελ «Μεγάλος Αδερφός».
Αυτός τον βάφτισε. Εμείς τον γεννήσαμε.
Οσα χρόνια χωρίζουν το 1948 από το 1984 χωρίζουν περίπου και το 2016 με το 2061.
Σαν τότε, όπως τώρα. Σαν τώρα, όπως πάντοτε;
Τόσες επαναστάσεις, τόσοι αγώνες, τόσα γραπτά, ποιήματα, σπαράγματα, τόσες τεχνολογικές εξελίξεις έστω, και τίποταΚαμία αλλαγή;
Οχι τίποτε άλλο δηλαδή, αλλά βαρέθηκα. Τα ίδια και τα ίδια.
Θα μας καταλαβαίνουν, λέει, από το βλέμμα. Θα μας σκανάρει ένα σούπερ ντούπερ μηχάνημα (γιατί είμαστε και σούπερ ντούπερ ανθρωπότητα και κάτι τέτοια τα παίζουμε στα δάχτυλα) και την ίδια στιγμή στην οθόνη τού εν λόγω υπερτεχνολογικού ευρήματος (μα τι ανθρωπότητα είμαστε τέλος πάντων!) εμφανίζεται ένας «σειριακός αριθμός», το φύλο του ατόμου που σαρώθηκε, η ηλικία του, καθώς και τα συναισθήματα που εκτιμάται ότι έχει.
Η γνωστή σε όλους μας Microsoft έχει αναπτύξει την εφαρμογή «βλέπω, διαλέγω και αποφασίζω» και την ονόμασε «Realtime Crowd Insights».
Ο τίτλος, πιασάρικος. Οπως ταιριάζει σε κάθε τι που αντίκειται στα ανθρώπινα δικαιώματα και παρουσιάζεται σαν προστάτης τους.
«Realtime Crowd Insights». Γεμίζει το στόμα σου. Στα ελληνικά μεταφράζεται ως «βγάζω τα σώψυχα των πολιτών στη φόρα, σε πραγματικό χρόνο».
Και κάπου εδώ σταματάω να βαριέμαι και αρχίζω να φοβάμαι.
Η νέα «εφαρμογή» παρουσιάστηκε σε μία τεχνολογική συνάντηση στο Κλίβελαντ.
Πρώην βιομηχανική πόλη το Κλίβελαντ, πλέον ζει από start up επιχειρήσεις, που ζουν από σπόντα.
Κατεβάζεις μια ιδέα, πετυχαίνει - έχει καλώς. Δεν πετυχαίνει - αλλάζεις πόλη και ιδέα.
Εκεί η Microsoft παρουσίαζε ΤΗΝ ιδέα: μία καμερούλα μια σταλιά σκανάρει τον χώρο.
Την ίδια στιγμή σε ένα μόνιτορ εμφανίζεται ένα από τα παρευρισκόμενα πρόσωπα που έχει συλλάβει (χωρίς εισαγωγικά, γιατί περί κανονικής σύλληψης πρόκειται).
Κάθε 5 δευτερόλεπτα, τα στιγμιότυπα εναλλάσσονται. Το πρόσωπο γίνεται αριθμός και ο αλγόριθμος της εφαρμογής μπορεί να εντοπίσει αν το άτομο-αριθμός νιώθει θυμό, περιφρόνηση, φόβο, αποστροφή, ευτυχία, ουδετερότητα, θλίψη ή έκπληξη.
Η τεχνολογία αναγνώρισης/ταυτοτοποίησης προσώπου χρησιμοποιείται ήδη κατά κόρον, με πλήρη μυστικότητα, από όργανα επιβολής του νόμου ανά τον κόσμο, σε γήπεδα, δρόμους, σχολεία, ακόμη και εκκλησίες.
Τι κι αν παραβιάζει ανθρώπινες ελευθερίες; Η ελευθερία της γνώσης, που μεταφράζεται σε εξέλιξη της τεχνολογίας, προηγείται.
Πλέον, από την αναγνώριση προσώπου περάσαμε στην αναγνώριση συναισθήματος.
Προσωπικά, πάντως, ξέρω μια καλύτερη «εφαρμογή», με μυρωδάτο όνομα και μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα, που απαντά στο πιο σημαντικό, ίσως, ερώτημα, που κανένα τεχνολογικό επίτευγμα δεν έχει κατορθώσει να απαντήσει«Μ' αγαπά; Δε μ' αγαπά;»...
Τι λες κι εσύ, μαργαριτούλα μου;
Πηγή www.efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου