Ο Μίκης... Διγενής

Μίκης ΘεοδωράκηςΟ μεγάλος μας μουσικοσυνθέτης κατά την παρουσίαση του βιβλίου του με φόντο τον Παρθενώνα | ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Ενα ακόμη δημιούργημα μας παρουσίασε στο σπίτι του κάτω από την Ακρόπολη ο μεγάλος συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης. Πρόκειται για το βιβλίο του «Μονόλογοι στο λυκαυγές» που έρχεται ως συνέχεια του προηγούμενου «Διάλογοι στο λυκόφως, 90 συνεντεύξεις» - και τα δύο από τις εκδόσεις Ιανός.
Τώρα υπό μορφή «μονολόγων» παραθέτει κείμενά του της δεκαετίας 1996-2016, όπως ανασύρθηκαν απ' το γραφείο του και εκφράζουν την προσωπική του φιλοσοφία. Στο δεύτερο μέρος του ογκώδους τόμου περιλαμβάνονται δηλώσεις, άρθρα και ομιλίες του με χρονολογική σειρά, για να κλείσει ο ίδιος με τον επίλογο, ουσιαστικά αποχαιρετώντας μας.
Τον πρόλογο του βιβλίου έχει γράψει ο καθηγητής Γιώργος Κασιμάτης και ένα επιλογικό σημείωμα ο Ανδρέας Μαράτος. Και οι δύο ήταν δίπλα στον συνθέτη, κατά τη συνέντευξη που δόθηκε και μίλησαν για τον ίδιο και το έργο του. «Ο Μίκης Θεοδωράκης αποτελεί ένα τεράστιο άλμα σκέψης και τέχνης, που όμοιό του δεν έχω ξαναδεί στον κόσμο» είπε ο κ. Κασιμάτης.
«Κατάφερε να ανακαλύψει τη συμπαντική αρμονία και να τη μετουσιώσει σε έναν Ηρακλείτειο αγώνα δημιουργίας. Ωστόσο η διαφορά του με άλλους φιλοσόφους ή καλλιτέχνες που κατόρθωσαν κάτι παρόμοιο, είναι πως για τον ίδιο δεν είναι μόνο διανοητικό κατόρθωμα, αλλά και βιωματικό. Δεν τα έχει μόνο πει ή γράψει, τα έχει βιώσει στο σώμα του, με τη γήινη υπόστασή του». Με τη σειρά του, ο κ. Μαράτος έκανε λόγο για ένα βιβλίο «απόσταγμα σκέψεων, μαρτυριών αλλά κυρίως μια αγωνία, που την κοινωνεί με όλους μας».
Ο ίδιος ο Μίκης ήταν χαρούμενος, ζωηρός, λαλίστατος και ούτε στιγμή δεν σταμάτησε να συνοδεύει τα λόγια του με έντονες κινήσεις, σαν να διηύθυνε ορχήστρα. «Είμαι αυτό που λένε “πλήρης ημερών”» είπε. «Ασε που είμαι πεισιθάνατος.
Αν και μέχρι τώρα συνήθως οι βασανιστές μου ήταν αυτοί που δεν ήθελαν με τίποτα να πεθάνω, γιατί καταλάβαιναν πως νεκρός θα ήμουν πολύ πιο επικίνδυνος. Πάντως, τώρα, στα 92 μου προκαλώ τον Χάρο να έρθει να δούμε ποιος θα αντέξει περισσότερο στο χορό και το τραγούδι.
Το τραγούδι που έγραφα όταν ήμουν ακόμη γυμνασιόπαιδο και κάθε βράδυ στο τραπέζι το τραγουδάγαμε όλοι μαζί. Και αν ήταν βαλσάκι, ο πατέρας μου το χόρευε με τη μητέρα μου. Αυτές τις μνήμες θέλω να ξαναβρώ... Οπως καταλαβαίνετε, ό,τι και να γίνει, εγώ τον έχω νικήσει τον Χάρο, ας μπει και τώρα από την πόρτα!».
Μίλησε εκτενώς για περιστατικά από τη ζωή του, αστεία και δραματικά, άσκησε κριτική για το πώς έχει ο νεοέλληνας αποδεχθεί ως ραγιάς τη μοίρα του, αλλά είναι έτοιμος κάθε στιγμή να γίνει και ήρωας.
Μίλησε όχι με τα καλύτερα λόγια για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ: «Οταν ο Σόιμπλε μας κουνάει το δάχτυλο, είναι γιατί ξέρει ότι, με όσα έχουμε υπογράψει από το 2011, είμαστε δούλοι.
Τι πάει ο Τσίπρας και μιλάει και γελάει μαζί τους; Ολοι αυτοί είναι σαρκοφάγα ζώα. Κι εμείς σαν φτωχά αρνάκια, πάμε στα στέκια των σαρκοφάγων θηρίων...». Χαρακτήρισε ιεροσυλία ότι με τα μνημόνια έχουμε παραδώσει την εθνική μας κυριαρχία και μίλησε έντονα εναντίον των πολεμικών εξοπλισμών.
Ταυτόχρονα έκανε λόγο και για τις «ανθρωπομονάδες», έναν όρο δικής του επινόησης, που, όπως εξηγεί στο βιβλίο, αυξάνονται όταν ο κόσμος ζει με δημοκρατία και ελεύθερο χρόνο και μειώνονται μέσα στον στείρο καταναλωτισμό και το καπιταλιστικό σύστημα, που είναι εφάμιλλο της βαρβαρότητας.
«Θα 'θελα να 'χω ένα Μέγαρο δικό μου» είπε αναφερόμενος στο καλλιτεχνικό του έργο. «Αλλά είμαι πολύ ψηλός για να υποκλιθώ στον οποιονδήποτε. Ασε που δε μου φτάνω! Νιώθω σαν τάνκερ στη λίμνη των Ιωαννίνων. Στο βιβλίο εμπεριέχεται ένας χάρτης - ο γαλαξίας του μουσικού μου έργου.
»Τους αστερισμούς τούς μελετούσα με τον πατέρα μου. Ολα αυτά τ' αστέρια κάπως έγιναν μέσα μου νότες. Αστερισμούς δημιουργούσα. Γι' αυτό και όλα μου τα έργα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, όπως τ' αστέρια στον ουρανό».
Πηγή www.efsyn.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στον βούρκο χωρίς αναπνευστήρα

«Ο βασιλιάς είναι γυμνός» -εντός και εκτός της χώρας. Θα επιβιώσει των εκλογών του 2020 ο Μητσοτάκης;

Παφίλης στη Βουλή: «Ο Λασκαρίδης σας *** πατόκορφα» (βίντεο)