Νόμος είναι (και) το δίκιο του εργάτη

Εργάτες κατά τη διάρκεια της εργασίας τους

Οι δικές-εξπρές σε περίπτωση μη καταβολής μισθού, η προαναγγελία των υπερωριών ακόμη και με SMS, αλλά και το ποινολόγιο των εργοδοτών προσδιορίζουν το νέο τοπίο στην προστασία των εργαζομένων που φέρνει το νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που κατατέθηκε χθες αργά το βράδυ στη Βουλή.
Το συγκεκριμένο νομοθετικό πόνημα (το πρώτο που δεν γίνεται εξ αφορμής πιέσεων από τους δανειστές αλλά αποτελεί ξεκάθαρη επιλογή της κυβέρνησης) έχει πέντε άξονες και καταλαμβάνει από εργασιακές σχέσεις και ασφαλιστικά ζητήματα μέχρι το θέμα της αναπηρίας αλλά και διοικητικά ζητήματα (συμπεριλαμβανομένου του θέματος των κοινωνικών λειτουργών).
Στο επίκεντρο βρίσκονται η υποδηλωμένη ανασφάλιστη εργασία (η οποία φέρνει απώλεια εισοδήματος για τους εργαζόμενους αλλά και τα ασφαλιστικά ταμεία), η απλήρωτη εργασία (που έχει λάβει τη μορφή μάστιγας με πολλούς εργοδότες να παρατούν τις επιχειρήσεις τους εγκλωβίζοντας τους εργαζόμενους που έτσι χάνουν τεράστια ποσά) και η προστασία ευάλωτων εργαζομένων (όπως η παρένθετες μητέρες).

Ενίσχυση των ελέγχων

Θέση της κυβέρνησης είναι ότι ενισχύονται οι διαδικασίες ελέγχου και η «αποτελεσματικότητα» των ελεγκτικών μηχανισμών δημιουργώντας ένα ασφυκτικό περιβάλλον ελέγχου και ποινολογίου για όσους εργοδότες επιμένουν να παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία, να μην καταβάλλουν τις δεδουλευμένες αποδοχές και να υποδηλώνουν την πραγματική εργασία μη καταβάλλοντας σε εργαζόμενους και ασφαλιστικά ταμεία την αμοιβή και τα ποσοστά της αμοιβής λόγω υπερωριακής απασχόλησης.
«Οταν δεν δηλώνονται, δεν πληρώνονται οι υπερωρίες», είναι το μότο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας που βάζει στο σκόπευτρο μεγάλες επιχειρήσεις και κυρίως τις τράπεζες, στις οποίες οι πρόσφατοι έλεγχοι κατέδειξαν ότι «κλέβουν» τεράστια ποσά (υπερωρίες που ούτε τις δηλώνουν ούτε τις πληρώνουν) τόσο από τους εργαζόμενους που απασχολούν όσο και από το ασφαλιστικό σύστημα.
Επίσης ξεμπλοκάρει ο λογαριασμός που αφορά το επίδομα ανεργίας των αυτοαπασχολούμενων (γίνεται ευκολότερη η πρόσβαση αφού αίρονται οι πολλές αυστηρές προϋποθέσεις που είχε θέσει ο πρώην υπουργός Γ. Βρούτσης και εμπόδιζαν τους αυτοπασχολούμενους που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους στο να έχουν πρόσβαση στο επίδομα). Εκ παραλλήλου θεσμοθετείται η δυνατότητα χρηματοδότησης προγραμμάτων απασχόλησης για αυτή την κατηγορία απασχολουμένων.
Οσο για τις διατάξεις που αφορούν το ασφαλιστικό σύστημα, με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται η αποσύνδεση της ασφάλισης από την ιδιότητα των μηχανικών και των δικηγόρων (ώστε άνθρωποι που δεν ασκούν το επάγγελμα αλλά θέλουν να διατηρήσουν την ιδιότητα να μην οφείλουν το μίνιμουμ των ασφαλιστικών εισφορών).
Παράλληλα προβλέπονται ευνοϊκότεροι όροι για την εξαγορά πλασματικών ετών από τους αγρότες, ενώ καθίσταται απαράγραπτο το δικαίωμα στη συνταξιοδότηση.

Οι δημόσιοι υπάλληλοι

Μεγάλο «πρόβλημα» αποκτούν οι δημόσιοι υπάλληλοι, αφού εξομοιώνονται με τους ιδιωτικούς υπαλλήλους σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης. Αναλυτικότερα προβλέπεται ο περιορισμός της μείωσης των απολαβών σε περίπτωση πρόωρης σύνταξης στο Δημόσιο στο 30%.
Στο θέμα των επικουρικών αλλάζει η βάση υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών για τις επικουρικές συντάξεις που κατατέθηκαν μετά την 1.1.2015, ενώ δίνεται δυνατότητα αυξημένων εισφορών για την αύξηση της σύνταξης σε ελεύθερους επαγγελματίες. Ταυτόχρονα ρυθμίζεται το θέμα του συμψηφισμού των ασφαλιστικών εισφορών των αυτοαπασχολουμένων.
Τεράστιες αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο στο θέμα της αναπηρίας, η οποία ξεφεύγει από τα στενά όρια της ιατρικής προσέγγισης και ανάγεται σε κοινωνική υποχρέωση.
Για το υπουργείο συνιστά μεγάλη αλλαγή η μετατροπή σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου του Συλλόγου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος, με στόχο την αναβάθμιση του θεσμικού του ρόλου (επιδίωξη είναι να συντελέσει στον σχεδιασμό κοινωνικών πολιτικών).
Οπως προκύπτει από διασταυρωμένες πληροφορίες, εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για τις 120 δόσεις που θα αφορούν σε ασφαλιστικές οφειλές.
Μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί και η υπουργική απόφαση για την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών σε εργοδότες που δηλώσουν τους απασχολούμενους με δελτίο παροχής υπηρεσιών και μετατρέπουν τη σύμβασή τους σε μισθωτή εξαρτημένη εργασία.

Επίδομα ανεργίας απλήρωτων που παραιτήθηκαν και αυτοαπασχολούμενων

►Αν υπάρχει καθυστέρηση καταβολής μισθών και ο εργαζόμενος το θεωρήσει ως καταγγελία της σχέσης εργασίας με ευθύνη του εργοδότη, τότε θα μπορεί να λαμβάνει επίδομα ανεργίας με την προσκόμιση, μαζί με την αίτηση για επιδότηση, της εξώδικης δήλωσης με την οποία άσκησε το δικαίωμα.
►Τροποποιείται προς το ευνοϊκότερο το καθεστώς καταβολής του επιδόματος ανεργίας από τον ΟΑΕΔ προς τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Παράλληλα με υπουργική απόφαση μπορούν να καταρτίζονται προγράμματα απασχόλησης για όσους ελεύθερους επαγγελματίες έκλεισαν την επιχείρησή τους και δικαιούνται να λάβουν το επίδομα.

Πότε ο εργοδότης κινδυνεύει ακόμη και με λουκέτο

►Αυξημένο κίνδυνο ακόμη και οριστικής διακοπής της επιχείρησης αντιμετωπίζουν όσοι εργοδότες επανειλημμένα παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία.
Κατ’ αρχάς προβλέπεται προσωρινή διακοπή για διάστημα μέχρι 3 ημέρες (αν ο εργοδότης μέσα σε 2 έτη τιμωρηθεί με 3 πράξεις επιβολής προστίμου υψηλής ή πολύ υψηλής σοβαρότητας) ή αν επιβληθούν μέσα σε 2 έτη πρόστιμα για αδήλωτη εργασία.
Από εκεί και πέρα αν επιμένει ο εργοδότης στην παραβατική συμπεριφορά, τότε αναλαμβάνει δράση ο υπουργός Εργασίας ο οποίος μπορεί να επιβάλει προσωρινή διακοπή για διάστημα μεγαλύτερο των 5 ημερών ή ακόμη και οριστική διακοπή λειτουργίας.
►Κάθε τροποποίηση ωραρίου του εργαζομένου θα πρέπει να προαναγγέλλεται (πριν δηλαδή από την ανάληψη υπηρεσίας). Οι ειδικές προϋποθέσεις και ο τρόπος θα επέλθουν εκ των υστέρων με υπουργική απόφαση, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες θα δώσει το δικαίωμα στους εργοδότες να καταχωρίζουν στην ΕΡΓΑΝΗ την τροποποίηση του ωραρίου ακόμη και με ένα απλό τηλεφωνικό μήνυμα (SMS).
►Ο εργοδότης οφείλει να αναγγέλλει ηλεκτρονικά και τις οικειοθελείς παραιτήσεις των μισθωτών που απασχολεί το αργότερο 2 εργάσιμες ημέρες από την αποχώρηση του μισθωτού.
Η τομή ωστόσο που γίνεται στο εργατικό δίκαιο αφορά την απαίτηση πλέον της εργατικής νομοθεσίας να υπάρχει είτε υπογραφή του εργαζόμενου στο σχετικό έγγραφο αποχώρησης, είτε εξώδικη δήλωση του εργοδότη προς τον παραιτηθέντα εργαζόμενο που θα τον ενημερώνει ότι επειδή αποχώρησε οικειοθελώς θα καταχωρίσει τη σχετική αλλαγή στην ΕΡΓΑΝΗ.
►Αν κάποιος εργοδότης μέσα σε διάστημα 2 ετών τιμωρηθεί με τρεις πράξεις επιβολής προστίμου για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσία, τότε χάνει την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά προγράμματα αλλά και το δικαίωμα να συνάψει κάθε είδους δημόσιες συμβάσεις (έργα, προμήθειες, υπηρεσίες).
►Ολες οι προστατευτικές διατάξεις που ισχύουν για τη μητέρα εργαζόμενη (άδειες, προστασία από απόλυση κ.λπ.) ισχύουν και για τις παρένθετες μητέρες αλλά και για όσες απέκτησαν τέκνο από υιοθεσία.
►Οι αγωγές αλλά και οι εφέσεις για άκυρη απόλυση, μισθούς υπερημερίας και καθυστερούμενους μισθούς προσδιορίζονται μέσα σε 60 ημέρες από την κατάθεσή τους.
Αν αναβληθούν, τότε η συζήτηση της υπόθεσης προσδιορίζεται σε 30 ημέρες ενώ ο δικαστής οφείλει να εκδώσει απόφαση εντός 30 ημερών από τη συζήτηση (αγωγής, έφεσης αναίρεσης κ.λπ.).
►Αν η σύναψη της σύμβασης εργασίας και το ύψος του μισθού αποδεικνύονται με δημόσιο ή ιδιωτικό έγγραφο, τότε μπορεί να ζητηθεί η έκδοση διαταγής πληρωμής (παράλληλα δημιουργείται τεκμήριο υπέρ του εργαζόμενου ότι η εργασία για το διάστημα που ζητά δεδουλευμένες αποδοχές έχει παρασχεθεί).
Σε περίπτωση ανακοπής, αυτή θα πρέπει να συζητηθεί εντός 30 ημερών (ενώ σε περίπτωση αναβολής θα πρέπει να οριστεί η νέα συζήτηση εντός 30 ημερών).

Προτεραιότητα στους αναπήρους

Η ενσωμάτωση της σύμβασης του ΟΗΕ για την αναπηρία την ανάγει αυτομάτως σε κοινωνικό δικαίωμα και αυξάνει την προσβασιμότητα των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες σε όλη τη σφαίρα της δημόσιας διοίκησης.
Με το νέο πλαίσιο που εισάγει το νομοσχέδιο συντονίζονται όλες οι δημόσιες πολιτικές για την αναπηρία και θεσμοθετείται ένα ανεξάρτητο σημείο ελέγχου για το αν εφαρμόζονται αυτές οι πολιτικές σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας διοίκησης.
Ουσιαστικά αποδίδεται στη Γραμματεία Πολιτικών Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης το δικαίωμα να ελέγχει αν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί προσβασιμότητας των ΑμεΑ στο σύνολο της νομοθεσίας. Παράλληλα ρητώς ανατίθεται στον Συνήγορο του Πολίτη η διακριτή αρμοδιότητα στα ζητήματα της αναπηρίας (μέχρι τώρα ήταν στις γενικές αρμοδιότητες).
Επίσης χαρακτηρίζονται επίσημες γλώσσες (άρα όλες οι νομοθετικές παρεμβάσεις θα πρέπει να συντάσσονται και σε αυτές) η νοηματική γλώσσα (κωφάλαλοι) και η ελληνική γλώσσα μπράιγ (Braille) για τους τυφλούς.
Πηγή www.efsyn.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στον βούρκο χωρίς αναπνευστήρα

«Ο βασιλιάς είναι γυμνός» -εντός και εκτός της χώρας. Θα επιβιώσει των εκλογών του 2020 ο Μητσοτάκης;

Συνταγή εμφυλίου στα ΑΕΙ